Advocatus Diaboli

Πέμπτη, Μαΐου 22, 2008

...Και μυαλό δεν έβαλαν!!!!

Η ηλεκτρονική ξενάγηση σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, είχε εγείρει αμφισβητήσεις κατά το παρελθόν ως προς το πώς έγιναν οι αναθέσεις από τον Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολισμού. Τώρα, ένας άλλος φορέας του υπουργείου Πολιτισμού, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) ετοιμάζεται να κάνει ανάθεση για ξεναγήσεις σε μνημεία μέσω κινητού τηλεφώνου, με επιλογές που γεννούν ερωτήματα.
Ωστόσο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που εξέτασε το θέμα, προσπάθησε κυρίως να αποσείσει την ευθύνη από επάνω του. Το ΚΑΣ, που έχει δεχτεί δημόσια πολλές βολές, φαίνεται πως έχει αποφασίσει να αντιδράσει όχι λαμβάνοντας πιο αυστηρά μέτρα, αλλά αυτοπεριορίζοντας τις δικαιοδοσίες του, συρρικνώνοντας τα δικαιώματά του και κυρίως το ηθικό του δικαίωμα.
Την προηγούμενη φορά είχε διατυπωθεί το ερώτημα αν θα έπρεπε να γίνει διαγωνισμός, διότι μονάχα μία εταιρεία κινητής τηλεφωνίας έχει δικαίωμα να κάνει αυτές τις ξεναγήσεις με ηχογραφημένα μηνύματα. Ο Νικόλαος Μουρτζάς επανέφερε το ερώτημα ζητώντας να μάθει γιατί δεν έγινε διαγωνισμός, όπως ορίζεται από τη νομοθεσία για παροχές υπηρεσιών, ώστε να υπάρξει διαφάνεια.
Η απάντηση του προέδρου του ΤΑΠΑ Κυριάκου Ρερέ ήταν πως δεν απαιτείται διαγωνισμός, επειδή... οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας λειτουργούν στην Ελλάδα μονοπωλιακά.
Ο κ. Μουρτζάς επέμενε ότι ένας διαγωνισμός θα ήταν υπέρ του ελληνικού δημοσίου. Τότε, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ Θ. Δραβίλλας είπε πως υπεύθυνο για το αν θα γίνει διαγωνισμός είναι το ΤΑΠΑ και το ΚΑΣ έχει τις αρμοδιότητες που του δίνει ο αρχαιολογικός νόμος και μόνο. «Διαφορετικά, είπε, εμείς θα νομίζαμε τους εαυτούς μας σοφούς και η κοινωνία θα θεωρούσε ότι το συμβούλιο έχει λύση για κάθε έλλειμμα και πρόβλημα».
Ο κ. Μουρτζάς αντέτεινε πως καλώς μπαίνει η συζήτηση για τα διαδικαστικά, αφού το συμβούλιο πρέπει να εξασφαλίσει τη διαφάνεια και για τον υπουργό (οι γνωμοδοτήσεις του γίνονται υπουργικές αποφάσεις) και διαφοροποιήθηκε ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα.
Το πιλοτικό πρόγραμμα ξεναγήσεων με κόστος 1,5 ευρώ ανά λεπτό, από τα οποία τα μισά θα πηγαίνουν στο κράτος, θα ξεκινήσει τον Αύγουστο σε μνημεία του κέντρου των Αθηνών και απευθύνεται μονάχα σε αλλοδαπούς.

Δευτέρα, Μαΐου 12, 2008

Η ζωή και ο θάνατος στην Αίγυπτο και στην Ελλάδα


Ενα καρβέλι ψωμί, σκεύη με τα οποία οι αρχαίοι Αιγύπτιοι έτρωγαν και έπιναν, ταπεινά αντικείμενα της καθημερινής ζωής. Και άλλα αντικείμενα, πολύτιμα, για την «επέκεινα» ζωή, τον θάνατο. Περιβλήματα από μούμιες, κτερίσματα για τους νεκρούς, ομοιώματα πλοίων, πορτραίτα φαγιούμ. Δίπλα τους, η λάμψη του χρυσού, των πολύτιμων λίθων, έργα μικροτεχνίας, θαυμαστά για τη Ζωή και τον Θάνατο. Δύο όψεις δύο πολιτισμών, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την Τετάρτη στις 8 το βράδυ εγκαινιάζονται οι επανεκθέσεις της Αιγυπτιακής Συλλογής και της Συλλογής Σταθάτου.
Ο αρχαίος Αιγυπτιακός πολιτισμός είναι ο μόνος από τους μεγάλους πολιτισμούς της Μεσογείου, εκτός του ελληνικού, που αντιπροσωπεύεται στο ΕΑΜ ήδη από το 1890. Η αιγυπτιακή συλλογή κατέχει σημαντική θέση παγκοσμίως και τα αντικείμενά της καλύπτουντην ιστορία του αρχαίου Αιγυπτιακού πολιτισμού, από την Προδυναστική μέχρι και τη Ρωμαϊκή εποχή (4000 π.Χ. – 4ος αι. μ.Χ.)

Στην εμπλουτισμένη επανέκθεση πολλά είναι τα νέα αντικείμενα που προστέθηκαν. Τα εκθέματα (αγάλματα, ειδώλια, στήλες, σαρκοφάγοι, περιβλήματα μουμιών, μούμιες ζώων, αγγεία, ταφικά κιβώτια, πορτραίτα τύπου «Φαγιούμ», κοσμήματα κ.ά) καλύπτουν όλες τις πτυχές της ζωής του Αιγυπτιακού πολιτισμού. Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το χάλκινο άγαλμα της πριγκίπισσας- ιέρειας Τακουσίτ (περί το 670 π.Χ.), που το όνομά της σημαίνει «Η Αιθιοπίς» και πιθανόν να παραπέμπει σε συγγενικό δεσμό ή γάμο με Αιθίοπα. Πατέρας της ήταν ο Μεγάλος Αρχηγός λιβυκής φυλής, Ακανός Β΄. Βρέθηκε το 1880 στην Κάτω Αίγυπτο, κοντά στη λίμνη Μαρεώτιδα, νότια της Αλεξάνδρειας.
Η Συλλογή Σταθάτου, καρπός μακρόχρονης συλλεκτικής επίδοσης και αφειδώλευτης διάθεσης χρημάτων των δωρητών, απαρτίζεται από 971 έργα μικροτεχνίας και χρυσοχοΐας και αποτελεί δωρεά της Ελένης και του Αντώνη Σταθάτου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Καλύπτει από την 5η χιλιετία π.Χ. έως και τα μεταβυζαντινά χρόνια.
Η προηγούμενη έκθεση έφερε τη σφραγίδα της Ηούς Ζερβουδάκη, που τόσο άδικα έφυγε από τη ζωή τον προηγούμενο μήνα. Η παρούσα έκθεση ακολουθεί το ίδιο σκεπτικό, με την κατάταξη των συνόλων και την ομαδοποίηση των μεμονωμένων έργων κατά τη χρονολογική τους εξέλιξη. Επιδιώκει, επίσης, να διατηρήσει την ατμόσφαιρα της ιδιωτικής Συλλογής και την αίσθηση της προσωπικής σχέσης της συλλέκτριας με τα πολύτιμα αποκτήματά της, που τα συνταιριάζει μεταξύ τους με βάση τα ενδιαφέροντα και την ιδιοσυγκρασία της.

Νεολιθικά ευρήματα από τη Χαλκιδική, εξαίρετα λίθινα πρωτοκυκλαδικά και μινωικά αγγεία, μυκηναϊκά κοσμήματα, χαρακτηριστικά χάλκινα γεωμετρικά περίαπτα, μοναδικά αρχαϊκά χρυσά κοσμήματα και χάλκινα αγαλμάτια, αργυρά σκεύη του 5ου αι. π.Χ. από την Ιωνία, το πήλινο μικρογραφημένο αυγό και οι περίφημοι θησαυροί χρυσών αριστουργηματικών κοσμημάτων του 4ου αι. π.Χ. και των ελληνιστικών κοσμημάτων από τη Δημητριάδα και το Καρπενήσι, πλούσιες σειρές χρυσών ρωμαϊκών ενωτίων και δαχτυλιδιών, δείγματα από τα περίτεχνα στολίδια της βυζαντινής δέσποινας και, τέλος, μεταβυζαντινά αργυρά σκεύη, ξεχωρίζουν ανάμεσα στα εκλεκτά έργα μικροτεχνίας, που το καθένα χαρακτηρίζει με μοναδικό τρόπο την εποχή του.

Τετάρτη, Μαΐου 07, 2008

Ποιανού είναι ο Παρθενώνας;


Γκρίζα διαφήμιση γίνεται στον Γύρο της Αθήνας, όπως λέει η Μαρία Δαμανάκη στη Βουλή. Με ερώτηση που κατέθεσε σήμερα προς τον υπουργό Πολιτισμού, η βουλευτής τονίζει πως στις διαφημιστικές αφίσες
«που έχουν κατακλύσει τους δρόμους της πόλης, με έκπληξη παρατηρεί κανείς πως παρουσιάζεται ο Παρθενώνας ως έμβλημα, όχι μόνο του Γύρου της Αθήνας, αλλά και πολυεθνικής εταιρίας, που προφανώς είναι χορηγός. Είναι αυτονόητο ότι οι χορηγοί όλων των δραστηριοτήτων εμφανίζονται στα διαφημιστικά υλικά. Ωστόσο το κορυφαίο μνημείο της Ελλάδας είναι προκλητικό να καθίσταται σύμβολο οποιασδήποτε πολυεθνικής εταιρίας.»
Η Μαρία Δαμανάκη ερωτά τον υπουργό Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη: «Είναι ενήμερο το Υπουργείο Πολιτισμού για τη χρήση του Παρθενώνα με τον τρόπο αυτό στα διαφημιστικά υλικά του Γύρου της Αθήνας και ποια είναι η θέση του για το θέμα;
Η Ακρόπολη, πάντως, από αύριο θα έχει κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα έργα, τα οποία κινδυνεύουν να σταματήσουν. Οκτώ μήνες τώρα, «περιμένουν να λάβουν τα χρήματα που τους οφείλονται». Όπως τονίζουν σε ανακοίνωση του Πανελληνίου Συλλόγου Εργατοτεχνιτών Υπουργείου Πολιτισμού, «πλέον ο κόσμος της ασυνέπειας της πολιτικής ηγεσίας, έφτασε στο χτένι και η υπομονή στα όριά της.» Αύριο Πέμπτη, όπως και την Παρασκευή και τη Δευτέρα, οι εργαζόμενοι στην Ακρόπολη οργάνωσαν εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στην είσοδο της Ακρόπολης από τις 11 έως τις 11.30πμ.
Θα έχουν πικέτες και πανώ και θα μοιράζουν στους επισκέπτες το εξής κείμενο: «αγαπητοί επισκέπτες, αυτά που έρχεστε να δείτε αποτελούν την ιστορική και πολιτιστική μας κληρονομιά. Είναι μια προσφορά της αρχαίας Ελλάδας στο σύγχρονο κόσμο.
Εμείς οι εργαζόμενοι στα έργα, υπηρετούμε εδώ και πολλά χρόνια με υψηλή επαγγελματική τεχνική αλλά και αγάπη την αποκατάστασή τους.
Δυστυχώς όμως, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δεν είναι συνεπής στις οικονομικές της υποχρεώσεις, τόσο απέναντι στα έργα όσο και απέναντί μας.
Μας οφείλουν χρήματα από τον Οκτώβριο του 2007. Οκτώ μήνες τώρα κάνουμε υπομονή χάριν του σκοπού που υπηρετούμε.
Τα έργα χωρίς χρήματα δεν μπορούν να προχωρήσουν. Απαιτούμε εδώ και τώρα, τη χρηματοδότηση των έργων αλλά και την καταβολή των χρημάτων που μας οφείλουν.»


myspace graphics

myspace graphics