Advocatus Diaboli

Σάββατο, Απριλίου 21, 2007

Ο Απρίλης είναι ο μήνας ο σκληρός

Είδα δύο φορές το «Μεγάλο μας τσίρκο» με τις παλάμες κόκκινες από τα χειροκροτήματα και ακόμα έχω στ’ αυτιά μου την αρχαγγελική φωνή του Νίκου Ξυλούρη να τραγουδά:
Κι ο που φοβάται φωνή ν’ ακούει απ’ το λαό
Σ’ έρημο κάστρο ζει και βασιλεύει
Έχει το φόβο φυλαχτό
Ο που φοβάται φωνή ν’ ακούει απ’ το λαό.
Δεν πρόλαβα να το δω τρίτη, γιατί κατέβηκε.

Ακουσα σε σχολική εκδρομή κρυφά το «Ασμα ασμάτων» από το «Μαουτχάουζεν» ανατριχιάζοντας από το φόβο, την έξαψη και την απόλαυση:
«Τι ωραία που είν’ η αγάπη μου
με το καθημερνό της φόρεμα
κι ένα χτενάκι στα μαλλιά
κανείς δεν ήξερε πως είναι τόσο ωραία».
Ακουσα και την «Αρνηση» και ένιωσα να με συνεπαίρνει ο στίχος «κι αλλάξαμε ζωή» αν και πολύ αργότερα έμαθα ότι αλλιώς το εννοούσε ο ποιητής.

Διάβασα τον- παράνομο- «Επιτάφιο» του Γιάννη Ρίτσου και έλυωσα με το «μαλλιά σγουρά που πάνω τους τα δάχτυλα περνούσα/ τις νύχτες που κοιμόσουνα και πλάι σου ξαγρυπνούσα/ φρύδι μου γαϊτανόφρυδο και κοντυλογραμμένο/ καμάρα που το βλέμμα μου κούρνιαζε αναπαμμένο».

Ηταν 1973- -1974, και είχαμε δικτατορία. Ημουν μόλις 15 χρονών και ο κόσμος ήταν δικός μου. Τόσος περίπου ήταν και ο Αθηναίος Εφηβος όταν έδινε τον όρκο:

«Και ευκοήσω των αεί κρινόντων εμφρόνως και τοις θεσμοίς τοις ιδρυμένοις πείσομαι. Και αν τις αναιρεί τους θεσμούς ή μη πείθηται, ουκ επιτρέψω, αμυνώ δε και μόνος και μετά πολλών.»
(Δηλαδή, και θα ακούσω ευμενώς τους μεγάλους κριτές με όλη μου τη φρόνηση και θα υπακούω στους επίσημους θεσμούς. Και αν κάποιος καταλύει τους θεσμούς ή δεν υπακούει σε αυτούς, δεν θα το επιτρέψω, θα αμύνομαι δε και μόνος και με πολλούς άλλους).


Η μόνη διαφορά από τους Αθηναίους εφήβους ήταν ότι ήμουν κορίτσι.

16 Comments:

  • Κάτι τέτοια έγραφαν και έλεγαν οι αρχαίοι ημών(;) πρόγονοι και αμφισβητείται η συνέχεια του Ελληνικού έθνους.

    By Blogger ΑΠΕΙΡΩΤΑΣ, at 10:42 μ.μ.  

  • Μου θύμισες αγαπημένες στιγμές. Το μεγάλο μας Τσίρκο. Το είχα δεί στο θέατρο της οδού Πατησίων. Ηταν η δεύτερη φορά που πήγαινα στο θέατρο. Εχω ακόμα τις εικόνες και τους ήχους , στο μυαλό μου. Τον "Επιτάφιο". που έγινε αφορμή να αγοράσω το μπουζούκι μου. Πόνεσαν τα δάχτυλα αλλά. Η αδελφή μου υπέφερε τόσο πολύ που μου το έσπασε, αλλά εγώ είχα προλάβει.

    By Blogger 114ΛΕΞΕΙΣ, at 4:26 π.μ.  

  • Απειρώτα, νομίζω ότι κάποτε θα είναι σε θέση οι επιστήμονες, μέσω DNA, να μας πουν αν είμαστε ή δεν είμαστε συνέχεια. Ηθελα να πω, όμως, ότι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι δίδασκαν εξ απαλών ονύχων την πίστη στους νόμους και τους θεσμούς- κάτι σαν το δικό μας 1-1-4 και τώρα 120 άρθρο του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο η τήρηση επαφίεται στον πατριωτισμό και έχεις υποχρέωση αν κάποιος προσπαθεί να ανατρέψει το πολίτευμα, να αντισταθείς.

    By Blogger advocatus diaboli, at 10:21 π.μ.  

  • Padrazzo, το Τσίρκο το είχα δει στην Ιπποκράτους και τις δύο φορές. Τρίτη το είδα στην Πατησίων, όταν πλέον είχε πέσει η μισητή χούντα.
    Μισητή, είπα. Προσέξατε ότι ο Παττακός μιλούσε χωρίς αντίλογο λέγοντας ότι οι αιχμάλωτοι πολιτικοί έτρωγαν αστακό και ότι και στη Γυάρο οι εξόριστοι θα μπορούσαν να φάνε το ίδιο, αφού κολυμπούσαν- ας έπιαναν αστακούς, λοιπόν.
    ΟΛα αυτά για μια περίοδο βίας, πόνου, δακρύων, διάψευσης, και τελικά καταστροφής της Ελλάδας και ιδίως της Κύπρου.

    By Blogger advocatus diaboli, at 10:24 π.μ.  

  • Ευχαριστώ για το ενδιαφέρον και τις ευχές. :)))

    By Blogger NinaC, at 1:34 μ.μ.  

  • Βρε, καλώς την κοριτσάρα! Σιδερένια.

    By Blogger advocatus diaboli, at 8:00 μ.μ.  

  • Ακόμα τον ίδιο όρκο δίνουμε, κούκλα μου, στο στρατό. Μεγάλα τραγούδια για μεγάλες στιγμές της δημοκρατίας (που οι συνθέτες ξέχασαν κάπου στα γεράματά τους). Στιγμές αίματος και πόνου. Τέτοιες ανοίγονται μπροστά μας.

    By Blogger ο δείμος του πολίτη, at 9:36 μ.μ.  

  • Μου τον είχαν δείξει τον όρκο και έχει βασικές διαφορές, Δείμε του πολίτη. Δεν έχει πουθενά τις λέξεις που δίνουν το στίγμα του ελεύθερου φρονήματος. Ή δεν θυμάμαι σωστά;

    By Blogger advocatus diaboli, at 10:07 π.μ.  

  • Καλά το θυμάσαι αυτό. Ωστόσο, η υπακοή παραμένει. Και πουθενά δε γίνεται άμεσα λόγος (μέσα από ανάλυσαη) για προστασία του συντάγματος και της δημοκρατίας από πιθανά πραξικοπήματα.

    By Blogger ο δείμος του πολίτη, at 11:19 π.μ.  

  • Αυτό που δεν έχω καταλάβει είναι πώς ο Πατακός είναι έξω και κάθε 21η Απριλίου τον βλέπω σε τηλεοπτικά "αφιερώματα". Σκέφτομαι τους ανθρώπους που υπέφεραν κατά την 7ετία και τώρα τον βλέπουν εκεί ...

    By Anonymous Ανώνυμος, at 1:38 μ.μ.  

  • Απλάσ Κώστας μου ορισμένα καθίκια πεθαίνουν αργά ακι έχουν φγροντίσει να δώσουν δεκάδες συνεντεύξεις.

    By Blogger ο δείμος του πολίτη, at 9:50 π.μ.  

  • Σκέφτομαι πως μεγαλώσαμε με την μόνιμη υπενθύμιση. Να μην μιλάμε ποτέ για όσα βλέπαμε ή ακούγαμε στο σπίτι.
    Την ξέφρενη αίσθηση ελευθερίας που νοιώσαμε όταν έπεσε η χούντα.
    Μεγαλειώδεις στιγμές.
    Ο πατέρας μου πέθανε λίγους μήνες πριν, δεν πρόλαβε να το ζήσει. Πάντα ευχόμουν να είχει συμβεί λίγο πιό νωρίς.
    Καλημέρα. :))

    By Blogger ellinida, at 5:32 μ.μ.  

  • Είναι όλοι έξω με ανήκεστο βλάβη της υγείας τους !!
    Δεν είδατε πόσο άρρωστος είναι ο Παττακός;
    Μόνο ο Ιωαννίδης και ο Ντερτιλής είναι μέσα που δεν υποβάλουν αίτηση.

    By Blogger αθεόφοβος, at 1:27 π.μ.  

  • Οταν λέμε ισόβια, εννοούμε ισόβια είχε πει ο αείμνηστος Καραμανλής. Να τα ισόβια. Βεβαίως, η δημοκρατία δεν εκδικείται, τιμωρεί. Αλλά, όπως τους βλέπει κανείς τώρα γερόντια ξεδοντιασμένα, μπορεί και να μην παρατηρήσει ότι είναι αμετανόητα. Μπορεί και να μη σκεφτεί ότι κατέστρεψαν την Κύπρο, την πατρίδα, ζωές και ανθρώπους. Ιδίως αν τότε διάβαζε...

    By Blogger advocatus diaboli, at 2:53 π.μ.  

  • Οι ερευνητές βιολόγοι ήδη έχουν βρει στοιχεία που αποδεικνύουν τη βιολογική συνέχεια, αλλά αυτό δεν έχει καμιά σημασία, είναι σκέτη ζωολογία. Άλλα μετράνε!

    *

    Ο όρκος στο στρατό, όπως τον θυμάμαι:

    "Ορκίζομαι να φυλάττω πίστιν εις την πατρίδα, υπακοήν εις το σύνταγμα και τους νόμους του κράτους (...) να μην εγκαταλείπω τας σημαίας (...) να εκτελώ ευσυνειδήτως τα καθήκοντά μου, ως πιστός και φιλότιμος στρατιώτης".

    Δεν είμαι απολύτως βέβαιος, αλλά μέσα είχε και "εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος", μετά το "ορκίζομαι".

    By Anonymous Ανώνυμος, at 4:53 μ.μ.  

  • Και στον όρκο των αθηναίων εφήβων είχε θεούς «ίστορες»: τον Δία και κάποιους άλλους και μετά την Αυξώ, τη Θαλλώ και την Ηγεμόνη.

    By Blogger advocatus diaboli, at 6:19 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<


myspace graphics

myspace graphics