Advocatus Diaboli

Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 06, 2007

Αποχαρακτηρίζεται το κτήριο Δ. Αρεοπαγίτου 17

Οριστική πρέπει να θεωρείται η απόφαση για τον αποχαρακτηρισμό της πολυώροφης οικίας επί της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17. Ο υπουργός Πολιτισμού κ. Γεώργιος Βουλγαράκης υπέγραψε στις 30 Αυγούστου τη σχετική κατά πλειοψηφίαν γνωμοδότηση των κατά το νόμο αρμοδίων οργάνων (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων).
Ο υπουργός Πολιτισμού προαναγγέλλει και αποχαρακτηρισμό του διπλανού κτηρίου, επί της οδού Δ. Αρεοπαγίτου 19, αναφέροντας στην απόφασή του:
«Αίρουμε την ολική προστασία του επί της οδού Δ. Αρεοπαγίτου αρ 17 πολυωρόφου κτηρίου, που βρίσκεται εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της Ακροπόλεως, ώστε τούτο μετά προηγούμενη αναγκαστική απαλλοτρίωσή του να κατεδαφιστεί προκειμένου: το νεοανεγερθέν μουσείο Ακροπόλεως να έχει απρόσκοπτη επαφή με τον αρχαιολογικό χώρο του Ιερού βράχου της Ακρόπολης, με τον οποίο αποτελεί αδιάσπαστη ενότητα, έτσι ώστε η ενότητα αυτή να μη διακόπτεται από την παρεμβολή και εντεύθεν το φράγμα του πολυωρόφου διατηρητέου κτηρίου επί της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 καθώς και του χαρακτηρισμένου από το ΥΠΕΧΩΔΕ ομόρου πολυωρόφου κτηρίου επί της οδού Δ. Αρεοπαγίτου αρ. 19.»
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής σκέφτεται εδώ και καιρό να επισκεφθεί τον χώρο. Όμως, οι συνθήκες κάνουν το περιβάλλον του διστακτικό ως προς το αν θα πραγματοποιήσει την επίσκεψη η οποία έχει οριστεί, καταρχήν, για το μεσημέρι της Δευτέρας.
Βεβαίως, μη τρομάζετε. Για να ολοκληρωθούν όλα αυτά, θα χρειαστούν χρόνια και χρόνια- και αυτό είναι κάτι που και οι δύο πλευρές, δηλαδή και οι κάτοικοι και το υπουργείο γνωρίζουν, αλλά κρύβουν.
Δηλαδή: τώρα θα γίνουν προσφυγές κατά του αποχαρακτηρισμού και στη συνέχεια θα πρέπει να κηρυχθεί η αναγκαστική απαλλοτρίωση, εναντίον της οποίας και πάλι θα γίνουν προσφυγές, και η κατεδάφιση (νέος γύρος). Επομένως, θα απαιτηθούν τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε χρόνια πριν η υπόθεση τελεσιδικήσει.
Το ίδιο προβλέπεται και με το άλλο ακίνητο, ιδιοκτησίας Β. Παπαθανασίου, επί της οδού Δ. Αρεοπαγίτου 19: αποφάσεις συμβουλίων, προσφυγές, νέες αποφάσεις, προσφυγές κ.λπ.

Οι φωτό που έχω τραβήξει από το νέο μουσείο δείχνουν ότι πράγματι τα κτήρια ενοχλούν. Η πρώτη είναι από την αυλή του μουσείου, και ίχνος δεν φαίνεται από το διονυσιακό θέατρο και τα άλλα μνημεία στη νότιο κλιττύ. Ούτε ο Παρθενώνας και τα μνημεία επάνω στην Ακρόπολη.


Η δεύτερη είναι από το μπαλκόνι του πρώτου ορόφου (ναι, εκεί που θα γίνει το εστιατόριο, γιατί, κακό είναι; Δεν θα είναι οι επισκέπτες του εστιατορίου επισκέπτες και του μουσείου; Δεν πρέπει να βλέπουν τα μνημεία της νότιας κλιτύος; Αλλά και μέσα από το μουσείο, υπό κάποια γωνία, ούτε τον Παρθενώνα δεν βλέπεις καλά- καλά.


Η τελευταία είναι από την αίθουσα του Παρθενώνα, στην κορυφή του κτηρίου. Και πάλι δεν μπορείς να δεις τίποτα, παρά μόνο τα δύο κτήρια. Αυτό ονειρευόμασταν όταν μιλούσαμε για το μουσείο των μουσείων; Αξίζει στο κτήριο που θα φιλοξενεί τα αριστουργήματα της Ακρόπολης να έχει μπροστά του τέτοια εμπόδια;

Μη μου πείτε για την αξία του αποχαρακτηρισθέντος. Την ξέρω. Αλλά τη «θυσιάζω» προκειμένου ένα μουσείο που θα το επισκέπτονται ένα εκατομμύριο επισκέπτες το χρόνο να έχει αξιοπρεπή εμφάνιση.

24 Comments:

  • Συμφωνώ απολύτως.

    By Blogger αθεόφοβος, at 1:21 π.μ.  

  • Κι εγώ θα συμφωνήσω. Εϊναι γνωστό ότι πολλά κτίρια ενοχλούν την ανάπτυξη και την επέκταση της του τσιμέντου -ως κακώς εννοούμενη ανάπτυξη.

    By Blogger ο δείμος του πολίτη, at 7:01 μ.μ.  

  • Συγνώμη, δεν κατάλαβα τίποτε. Κάτι έχει παρει το αυτί μου για το κτίριο, αλλά απο τα φωτό, το μόνο που βλέπω είναι μία κακόγουστη άσπρη πολυκατοικία.
    Τώρα, όπως και να χει το πράγμα, από έναν υπουργό που δήλωνε, ότι η αρχαία ολυμπία σώθηκε γιατί σωθηκε το μουσείο, ότι και να πεί, εγκληματικό θα είναι!!
    Σ ευχαριστώ για την πληροφορία, για το μολύβι της ακρόπολης, νόμιζα ότι ήταν μύθος.
    μη ξεχάσεις να περάσεις από το στέκι μου να δεις την αρκούδα που ξυρίζεται!

    By Blogger ange-ta, at 12:41 π.μ.  

  • Καλημέρα, Αθεόφοβε και Δείμε του πολίτη. Καλή ψήφο.
    Ange-ta, εδώ βλέπεις την πίσω όψη των κτηρίων. Η μπροστινή του ενός, του δεξιά, είναι όντως κούκλα. Αλλά, δεν είναι αυτό το θέμα. Ούτε είναι το θέμα να γίνει φύτευση, ώστε να εξωραϊστεί η πίσω όψη. Πρέπει να φύγουν, γιατί το μουσείο πρέπει να βλέπει όλο τον Ιερό Βράχο. Αλλιώς, το κάναμε και στην Ελευσίνα, δεν ήταν ανάγκη να φυτευθεί σε ένα τόσο στενό οικόπεδο!

    By Blogger advocatus diaboli, at 10:13 π.μ.  

  • Για πές σε παρακαλώ, αυτή η άσπρη πολυκατοικία τί είναι;
    Σορρυ, αλλα επειδή τα έχεις καθαρά στο μυαλό σου.

    By Blogger ange-ta, at 5:33 μ.μ.  

  • Δεν είναι άσπρη, είναι ανοιχτή γαλάζια. Αυτή είναι η αρ- ντεκό πολυκατοικία του μεσοπολέμου που έχτισε ο Β. Κουρεμένος και το μπροστά μέρος της είναι κούκλα. Ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι αυτό που λέπεις. Καμιά επαφή οπτική με τον Ιερό Βράχο. Και ερωτώ ξανά: γιατί λοιπόν χτίστηκε εκεί το Μουσείο; Για να έχει επαφή. Αλλιώς, μπορούσε να χτιστεί οπουδήποτε.
    Αυτή κατοικείται. Η διπλανή της, με τον μπεζ συμπαγή τοίχο, ανήκει στον Β. Παπαθανασίου. Δεν κατοικεί εκεί. Ζωγραφίζει. Δεν έχει και ιδιαίτερη αισθητική αξία. Αυτά.

    By Blogger advocatus diaboli, at 5:44 μ.μ.  

  • Πολύ δύσκολο να σταθεί δικαστικά η απόφαση αυτή! τουλάχιστον σύμφωνα με την πάγια νομολογία μέχρι σήμερα.
    Δεν νομίζω να έχει κριθεί νόμιμη πράξη αποχαρακτηρισμού τέτοιου είδους μέχρι σήμερα !
    Η σκυτάλη πλέον δίδεται σε άλλες επιστήμες.

    By Blogger Unknown, at 7:23 μ.μ.  

  • Αργησα, αλλά κατάλαβα!
    μερσί πολύ

    By Blogger ange-ta, at 11:25 μ.μ.  

  • και βέβαια έχεις δίκιο

    By Blogger ange-ta, at 11:25 μ.μ.  

  • Μία μεγάλη επιφύλαξη μόνον: ως γνωστόν, το ελληνικό κράτος όταν καλείται να δώσει χρήματα (γιά οποιονδήποτε λόγο)ξέρουμε πολύ καλά ΤΙ δίνει. Οι τυχεροί- άτυχοι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων, προφανώς, θα αποζημιωθούν με ποσά υποπολλαπλάσια τής αξίας αυτών...
    Καλησπέρα advocatus ...

    By Anonymous Ανώνυμος, at 5:05 μ.μ.  

  • Όντως διαβολάκι μου ενοχλούν!
    Πολλά βιαστικά φιλάκια!

    By Blogger κυκλάμινο, at 7:26 μ.μ.  

  • ayto den einai tipota...edw kai h ND kai to PASOK eksaggeilan oti tha ...xtisoyn thn Olympia kai oydeis enoxlhuhke ,to brikan malista poly...anaptyxiako..

    By Blogger Χαρυβδιςς, at 9:45 μ.μ.  

  • Ελένη Τροβά, όντως, πολύ δύσκολο. Θα δείξει.
    Ange-ta χαίρομαι που σε βοήθησα να το κατανοήσεις- δεν είναι κι εύκολο, εδώ που τα λέμε.
    Κώστα, σωστό, αλλά έχουν τα χρήματα να φτάσουν μέχρι εφετείο και να πάρουν τιμές σχεδόν ίσες με τις εμπορικές.
    Κυκλάμινο, κι από μένα φιλιά.
    Χάρυβδη, πέστο ψέματα! Θεματικό πάρκο ίσον ντίσνεϋλαντ (περίπου). Αυτό σκέφτηκα μόλις το άκουσα... και ανατρίχιασα.

    By Blogger advocatus diaboli, at 10:05 π.μ.  

  • Διαβολάκι, διαφωνώ.

    Με ποιά λογική ένα κτήριο που χαρακτηρίστηκε διατηρητέο μνημείο αποχαρακτηρίζεται γιά ένα σύγχρονο δημιούργημα; Την θέαση του μουσείου έπρεπε να την είχαν προβλέψει νωρίτερα. Κι αν τους απασχολούσε τόσο έπρεπε να αποτελέσει κριτήριο επιλογής της θέσης. Ας το χτίζανε στο εστιατόρι ο "Διόνυσος".

    Αλλά σε τελική ανάλυση, ας μην έχει οπτική επαφή το μουσείο με το βράχο. Από πουθενά. Δεν βρίσκω το λόγο. Πολλά μουσεία δεν έχουν οπτική επαφή με τον κύριο αρχαιολογικό χώρο ευρήματα του οποίου φιλοξενούν, π.χ. Κνωσός-Μουσείο Ηρακλείου, Μυκήνες, κλπ. Να μην αναφέρω τα μουσεία στις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και γίνω γραφική.

    Επιπλέον, η σχετικότητα είναι επικίνδυνη. Γιατί ο Παρθενώνας είναι σπουδαιότερος από τη μεσοπολεμική πολυκατοικία; (ναι, εγώ τα γράφω αυτά.) Δεν διαιωνίζουμε έτσι την λογική ξηλώβνω τα βυζαντινά γιατί από κάτω έχει κλασικά, ξηλώνω τα κλασικά γιατί από κάτω έχει προϊστορικά, κλπ;

    Το κτήριο της Δ. Αρεοπαγίτου 17 παρουσιάστηκε στην έκθεση γιά την ελληνική αρχιτεκτονική του 20ου αιώνα, συμπεριλαμβάνεται στο σχετικό κατάλογο του οίκου Prestel και θεωρείται σημαντικό αρχιτεκτονικό μνημείο.

    Κάτι ακόμη: όταν το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού δεν σέβεται δικές του αποφάσεις γιά την επιβίωση των χαρακτηρισμένων κτηρίων πώς περιμένει να τις σεβαστεί ο ιδιώτης; Και σιγά μην αποκτήσουμε ποτέ σεβασμό στη νεοελληνική αρχιτεκτονική με τέτοιες συμπεριφορές...

    By Blogger Ιφιμέδεια, at 10:55 μ.μ.  

  • Αγαπητή Ιφιμέδεια, καλώς μας ήρθες και πάλι. Δεν είναι μακριά η μέρα που θα μπορούμε όλοι να μπούμε στο μουσείο και να δούμε ιδίοις όμμασι. Πιστεύω ότι τότε θα μπορούμε να πούμε οριστικά αν μας ενοχλεί ή δεν μας ενοχλεί. Κι εγώ δεν είχα αποφασίσει, μέχρι που είδα. Βεβαίως, άλλος μπορεί να δει και να μη συμφωνήσει μαζί μου. Αλλά θα περιμένω να δεις και να τα ξαναπούμε.

    By Blogger advocatus diaboli, at 10:06 π.μ.  

  • Αυτό που αναφέρεις Διαβολάκι είναι μάλλον η καλύτερη λύση. Σολωμόντεια και όντως λειτουργεί.
    Με μόνη προϋπόθεση να στέκει ακόμη το έρμο κτήριο της Αρεοπαγίτου -που όμως σύμφωνα με όσα μαθαίνουμε μάλλον θα στέκει.

    Και τώρα ας γυρίσουμε στις σπέκουλες γιά τον νέο μας υπουργό Πολιτισμού... :)))

    By Blogger Ιφιμέδεια, at 12:59 μ.μ.  

  • Συμφωνώ απολύτως με τήν ιφιμέδεια. Η λογική τού ο,τι είναι του 5 αιώνα π.Χ. είναι τέχνη και όλα τα άλλα πρέπει να εξαφανησθούν είναι αντίληψη γερμανική του 19 αιώνα. Ας θυμηθούμε τήν εποχή του Όθωνα που σχεδόν δεν άφησε καμμία βυζαντινή η μετα-βυζαντινή εκκλησία όρθια στήν Αθήνα. Τελικά, για ποιο λόγο κάνεις ένα μουσείο; Για να καταστρέψεις όλη τήν προηγούμενη και την μετέπειτα ιστορία σου. Αυτές κατά την ταπεινή μου άποψη είναι έμμονες ιδέες τελειότητος και νευρώσεις καθαριότητος που φυσικά τις έχουμε σε περισσότερο ή λιγότερο βαθμό όλοι μας.

    By Blogger Κωνσταντῖνος Ρούμογλου, at 2:40 μ.μ.  

  • μολις τωρα ανακαλυψα το ωραιο σας ποστ - αργησα, κριμα!!

    εχω κανα δυο ερωτησεις να κανω:

    1. Αυτη η ιστορια με την θεα δεν ειχε προβλεφθει κατα τον σχεδιασμο και την ανεγερση του μουσειου?
    2. Γιατι πρεπει να γκρεμισουν τα κτιρια και δεν φτιαχνουν μερικα ομορφα ολογραμματα της Ακροπολης στα επιμαχα σημεια ωστε να μην φαινονται οι πολυκατοικιες? Ειμαι σιγουρος η συγχρονη τεχνολογια δινει πολλες λυσεις

    Θεωρω το ζητημα απολυτως χαρακτηριστικο της νοοτροπιας μας ως λαος και ως χωρα: αντι να μας ενδιαφερει η ουσια των πραγματων ασχολουμαστε μονιμως με το φαινεσθαι...

    By Anonymous Ανώνυμος, at 10:25 μ.μ.  

  • Και εμείς είμαστε εξαιρετικά κριτικοί απέναντι στην απόφαση του αποχαρακτηρισμού. Στα όσα έγραψαν η Ιφιμέδεια, roumoglou και nuwanda να προσθέσουμε κάτι: πιο σημαντική από την οπτική συνέχεια "νέο μουσείο - βράχος Ακρόπολης" μας φαίνεται η συνειδητοποίηση της ταραγμένης συνέχειας κατοίκησης και δημιουργίας στην Αττική. Και αυτή ακριβώς θυσιάζεται. Ίσως και για τον επισκέπτη του μουσείου αυτή η συνέχεια να έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία από το να μπορεί να βλέπει ενώ τρώει ή πίνει μια ποροκαλάδα τον ούτως ή άλλως από πολλά σημεία περίβλεπτο βράχο.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 8:47 μ.μ.  

  • Επιμένω: πατάξτε, μεν, δείτε, δε. Οταν θα είστε στην είσοδο του μουσείου, δηλαδή στο ισόγειο και θα βλέπετε την πίσω όψη των δύο πολυκατοικιών και μόνο, τότε ίσως αλλάξετε γνώμη. Ισως και όχι.
    Σε γενικές γραμμές συμφωνώ ότι πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι μόνο του 5ου αι. π.Χ. αλλά και του 20ού μ.Χ. Απλώς, εδώ η λογική είναι άλλη: έστω και αν έκαναν λάθος όσοι προκήρυξαν τον διαγωνισμό, δεν πρέπει, τελικά, το νέο μουσείο να βλέπει το Διονυσιακό θέατρο, το Ασκληπιείο, τη Στοά του Ευμένους και άλλα μνημεία της νότιας κλιτύος; Αυτά, κατά τη γνώμη μου, δεν μπορείς να τα δείξεις με ολογράμματα- και γιατί, άλλωστε, όταν μπορεί να υπάρξει η οπτική επαφή;
    Οσο για το μέτωπο της Δ. Αρεοπαγίτου, το οποίο πολλοί επικαλούνται, δείτε το και αυτό: τρία- τέσσερα κτήρια είναι άθλια και παρατημένα. Γι' αυτά, δεν υπάρχει πρόβλημα; Υπάρχει μόνο για όσα θα φύγουν και τα άλλα μπορεί να είναι ερείπια;

    By Blogger advocatus diaboli, at 8:21 π.μ.  

  • Συμφωνώ ότι καλύτερα θα ήταν να γκρέμιζαν το εστιατόριο "Διόνυσος" που παραλίγο να σερβίρει και σάπια κρέατα στον Πούτιν. Και θα ήταν και πιο κοντά στην Ακρόπολη, τσουπ, μ'ενα βήμα θα ανέβαινες στο βράχο...Πάντως τα οπίσθια του κτιρίου είναι χάλια,συμφωνώ. Από μούρη πάντως είναι κούκλα.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 11:14 μ.μ.  

  • Η οπτική επαφή με την Ακρόπολη παρενοχλείται μόνο στο επίπεδο της καφετέριας. Το Μουσείο χτίστηκε αρκετά ψηλό έτσι ώστε να βλέπει πάνω από τις ταράτσες των διατηρητέων. Άλλωστε η διατήρησή τους ήταν όρος για την οικοδόμησή του. Πότε επιτέλους οι βάρβαροι που έχουν κατακυριεύσει από δεκαετίες την πόλη μας θα πάψουν να τη βιάζουν? Η κατεδάφιση έργων τέχνης για να ανοίξει η θέα προς την Ακρόπολη από το κυλικείο του Μουσείου είναι μια τριτοκοσμικού χαρακτήρα ενέργεια και το μόνο που θα επιτύχει θα είναι να δίνει υπόσταση στα σχόλια εκείνων που πιστεύουν ότι η Ελλάδα είναι χώρα χωρίς σημερινό πολιτισμό, που δεν έχει τίποτε άλλο να δείξει εκτός από αρχαία. Αν συνεχίσουμε έτσι, θα αποδείξουμε πολυ απλά ότι έχουν δίκιο.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 5:47 μ.μ.  

  • Αγαπητέ Αλέξανδρε,
    κατ' αρχάς καλό θα ήταν να υπάρχει ένα στοιχείο σας, ώστε να μπορεί κανείς να δει και άλλες απόψεις σας στο Διαδίκτυο. Διότι, πολύ απλά, αυτή η ανωνυμία, (και θα το πω ευθέως) συνοδευόμενη και από την «ντε φάκτο» άποψή σας, δεν μου αρέσει. Ενδεχομένως να έχω άδικο, αλλά δεν μου δίνετε τη δυνατότητα να το διαπιστώσω.
    Προφανώς έχετε πάει στο μουσείο και έχετε δει τη θέα από την καφετέρια (αλλιώς πώς μπορείτε να είστε τόσο βέβαιος;) Δεν κάνατε τον κόπο να δείτε τη θέα και από την είσοδο του μουσείου, στο ισόγειο; Θα διαπιστώνατε ότι και από εκεί δεν φαίνεται τίποτα από τα μνημεία της νοτίου κλιτύος. 'Η και αυτό δεν σας ενοχλεί;
    Φυσιοδίφη, όντως ο Διόνυσος θα ήταν καλύτερη περίπτωση. Αλλά, τι να κάνουμε; Επιλέχθηκε του Μακρυγιάννη. Και με την κυβέρνηση που έχουμε δεν συμφωνώ, αλλά- τι να κάνουμε;- και αυτήν κάποιοι την επέλέξαν με δημοκρατικές διαδικασίες. Ετσι δεν είναι;

    By Blogger advocatus diaboli, at 1:06 μ.μ.  

  • Ειναι ενδιαφερον να δει καποιος το τι φασαρια ειχε γινει για να μην χτιστουν τα κτιρια αυτης της σειρας πισω, στα '30!! Ηξεραν και τοτε πολυ καλα το οτι ηταν αρχαιολογικος χωρος. Αλλα οπως τοτε, ετσι και τωρα, οι "προβεβλημενοι" εχοντες ακουγονται περισσοτερο.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 4:45 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<


myspace graphics

myspace graphics