Advocatus Diaboli

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 15, 2008

Η Ντόλλη Γουλανδρή έχασε τη μάχη

Η Ελλάδα έχασε μια σπουδαία γυναίκα, που είχε αφιερώσει τη ζωή της στην πολιτιστική κληρονομιά μας. Η Ντόλλη Γουλανδρή, ψυχή του μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, δεν είναι πια ανάμεσά μας. Εφυγε σε ηλικία 87 ετών, σήμερα το απόγευμα στο σπίτι της, νικημένη από μια δύσκολη ασθένεια την οποία πάλεψε παληκαρίσια. Ο θάνατός της βύθισε σε βαθύτατη θλίψη τους συνεργάτες της και τους ανθρώπους που την είχαν γνωρίσει.
Γόνος παλιάς εφοπλιστικής οικογένειας, η Ντόλλη Κουμαντάρου γνώρισε τον Νίκο Γουλανδρή μετά τον πόλεμο, στην Αμερική, και παντρεύτηκαν το 1948. Λίγα χρόνια μετά, η Ντόλλη Γουλανδρή γνωρίζεται με τον αείμνηστο Γιάννη Παπαδημητρίου, στέλεχος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Εκείνος τη στρέφει προς την συλλογή αρχαίων και τη βοηθά να αποκτήσει άδεια συλλέκτη.
Η συλλογή των κυκλαδικών ειδωλίων, που αργότερα έμελλε να μετατραπεί σε ένα πρωτοπόρο μουσείο, ξεκίνησε λίγο μετά, όταν η Ντόλλη Γουλανδρή απέκτησε το πρώτο ειδώλιο από μια εκδρομή στην Ηρακλειά. Σύντομα, η αγάπη της για τις Κυκλάδες και το Αιγαίο, μετουσιώθηκε σε αγάπη για τα κυκλαδίτικα ειδώλια. Αυτά τα θαυμαστά τέχνεργα «μίλησαν» στην ψυχή της και έγιναν σκοπός ζωής. Εκανε μια από τις σημαντικότερες συλλογές Κυκλαδικής Τέχνης στον κόσμο, παραμένοτνας πάντοτε βαθειά αφοσιωμένη και εξαιρετικά διακριτική. Δεν επεζήτησε ποτέ τιμές. Της προσφέρθηκαν.
«Μου άρεσε αυτή η τέχνη με την σχεδόν απόλυτη αφαίρεση»
έλεγε η Ντόλλη Γουλανδρή σε μια συνέντευξή της στη Χαρά Κιοσσέ «και, καθώς δεν ήμουν αρχαιολόγος και δεν είχα τις απαραίτητες γνώσεις, αισθανόμουν μεγαλύτερη οικειότητα μπροστά στις λιτές μορφές των ειδωλίων που ακόμη και σήμερα δεν ξέρουμε ούτε γιατί είχαν γίνει ούτε τι αντιπροσώπευαν. Αυτά τα αρχαία ήταν κοντύτερα σε πράγματα πιο γνώριμα σε μένα, όπως η σύγχρονη τέχνη».
Ο Χρήστος Ντούμας ξεκίνησε την καταγραφή της συλλογής, της οποίας η πρώτη έκθεση έγινε το 1978 στο Μουσείο Μπενάκη. Λόγω της τεράστιας επιτυχίας ο τότε πρόεδρος της Δημοκρατίας Κ. Τσάτσος έστειλε την έκθεση στην Ουάσιγκτον. Κατόπιν ταξίδεψε στη μακρινή Ιαπωνία, στο Χιούστον, στις Βρυξέλες, στο Λονδίνο, στη Θεσσαλονίκη. Από το 1986 στεγάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, του Ιδρύματος Νικολάου. Γουλανδρή. Διευθυντής του μουσείου είναι τώρα ο καθηγητής Νικόλαος. Σταμπολίδης.
Το μουσείο έγινε χώρος εξαιρετικά επιτυχημένων εκθέσεων, διαλέξεων, μαθημάτων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Εμπλουτίστηκε με αγορές από το εξωτερικό όπως και με την Κυπριακή Συλλογή του Θάνου Ζιντήλη και με άλλες συλλογές. Η επαφή της κοινωνίας με αυτό ήταν διαρκής και σημαντική και η πορεία του επιτυχέστατη. Εκεί παρουσιάστηκαν για πρώτη (και μόνη) φορά τα ευρήματα από τις ανασκαφές του μετρό στην έκθεση «Η πόλη κάτω από την πόλη», η έκθεση «Μεγάλη Ελλάς, ολυμπισμός και αθλητισμός στις παρυφές του ελληνικού κόσμου», οι «Πλόες- από τη Σιδώνα ως τη Χουέλβα» κ.α. Εις ανταπόδοση της προσφοράς, η πολιτεία παραχώρησε για κάποιες δεκαετίες και το παρακείμενο Μέγαρο Σταθάτου, το οποίο μέχρι τότε παρέμενε αναξιοποίητο και το οποίο μετατράπηκε, επίσης, σε κυψέλη δημιουργικότητας.
Η κηδεία της θα γίνει την Τρίτη ώρα 1 μετά το μεσημέρι από τον Αγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγείτη (οδός Σκουφά) και θα ακολουθήσει η ταφή στο Α’ Νεκροταφείο.

4 Comments:

  • Πράγματι το Μουσείο της Γουλανδρή υπήρξε πολύ δημιουργικό και πρόσφερε πολλά και με τις εκθέσεις του και με τις διαλέξεις τις ωραίες που οργανώνει.

    Θα έλεγα -χωρίς όμως να είμαι βέβαιη ως μη ειδήμων- ότι η Ντόλλυ Γουλανδρή πρώτη εισήγε την ιδέα εκθέσεων ΄νεώτερης τέχνης σε έναν χώρο που στεγάζει αρχαία αντικείμενα. Και ακολουθούν φυσικά ο Δεληβοριάς και ο Κωνστάντιος κατεξοχήν.

    By Blogger Ιφιμέδεια, at 12:47 μ.μ.  

  • Μήπως ξεχνάμε όμως ότι όλα τα αποκτήματα του μουσείου της είναι προϊόντα αρχαιοκαπηλίας;

    By Blogger Lucretius, at 2:06 π.μ.  

  • Όχι δεν το ξεχνάμε Λουκρήτιε...

    By Blogger Ιφιμέδεια, at 11:27 π.μ.  

  • Ιφιμέδεια, συμφωνώ, έτσι είναι. Δεληβορριάς και Κωνστάντιος κατόπιν πήραν «γραμμή». Ομως, άλλοι (λέγε με γκαντέμη) δεν...
    Λουκρήτιε, ναι, αλλά με μια διαφορά. Εκείνη οργάνωσε ένα ολόκληρο μουσείο για να τα βλέπει ο κόσμος. Δεν τα κράτησε στο σπίτι της όπως τόσοι και τόσοι.

    By Blogger advocatus diaboli, at 4:25 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<


myspace graphics

myspace graphics