Advocatus Diaboli

Πέμπτη, Νοεμβρίου 29, 2007

Οπου κλείνει μια φυλακή ανοίγει...ένα ξενοδοχείο!

Η προστασία των μνημείων είναι υποχρέωση του κράτους- τουλάχιστον στην ΕΛλάδα. Αν η κυβέρνηση πουλούσε την φυλακή του Κολοκοτρώνη -π.χ.- στο Παλαμήδι, προκειμένου να γίνει ξενοδοχείο, πιστεύω ότι, ακόμη και σε αυτή τη χώρα όπου τίποτα πια δεν μας κάνει εντύπωση, θα ξεσηκωνόταν το σύμπαν.
Η Γαλλία όμως δεν έχει... Κολοκοτρώνη! Ετσι, η γαλλική κυβέρνηση βγάζει ανενόχλητη στο σφυρί φυλακή του 13ου αιώνα στην Αβινιόν, (νότια Γαλλία), ώστε να μετατραπεί σε πολυτελές ξενοδοχείο, στο πλαίσιο προσπάθειάς της να φέρει νέο χρήμα στα κρατικά θησαυροφυλάκια (είδατε η λαϊκή δεξιά;)
Η φυλακή των 7.000 τμ διαφημίζεται ότι πωλείται υπό τον όρο ότι όλο το κτίριο ή μέρος του θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων (όχι χαμηλότερο. Υψηλότερο ίσως; Τα σπα επιτρέπονται;)
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν περιθώριο ως τις 23 Ιανουαρίου 2008 να καταθέσουν τις
προσφορές τους για το πέτρινο κτίριο, το οποίο ήταν φυλακή ως το 2003.
Με τη φυλακή της Αβινιόν γίνεται η αρχή, καθώς έπειτα εννέα ακόμη φυλακές μπορεί να βγουν στο σφυρί τα δύο επόμενα χρόνια, αποφέροντας εκατομμύρια ευρώ στον προϋπολογισμό του υπουργείου Δικαιοσύνης. Η γαλλική κυβέρνηση προσβλέπει στην προσθήκη 800 εκατομμυρίων ευρώ στον προϋπολογισμό της για φέτος από την πώληση ιδιοκτησιών, ενώ ο αρχικός τους στόχος ήταν 500 εκατομμύρια ευρώ.
Κι εμείς που νομίζαμε ότι όπου κλείνει μια φυλακή ανοίγει ένα σχολείο...
Παρεμπιμπτόντως να πω ότι ο Σαρκοζί πούλησε και το κτήριο που στέγαζε το αρχηγείο των Ναζί στο κατεχόμενο Παρίσι κατά τον Β' Παγκόσμιο
Πόλεμο.

Τετάρτη, Νοεμβρίου 28, 2007

Αθώοι και φταίχτες

Απαλλάσσεται, λόγω παραγραφής του αδικήματός της η Μάριον Τρου η οποία δικαζόταν στην Αθήνα για τη συμμετοχή της στην λαθραία αγοραπωλησία του χρυσού στεφανιού από το Μουσείο Ζαν- Πολ Γκετύ. Το δικαστήριο δέχθηκε ότι το αδίκημα, το οποίο στις ΗΠΑ θεωρείται πλημμέλημα, έχει παραγραφεί εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια και έτσι η Τρου δεν θα δικαστεί για αυτό. Η αποδοχή στηρίχθηκε στο γεγονός ότι το αδίκημα τελέστηκε στις ΗΠΑ, άρα η εκδίκαση της υπόθεσης πρέπει να γίνει σύμφωνα με τα όσα ισχύουν στο συγκεκριμένο κράτος.



H νομοθεσία των ΗΠΑ είναι εξαιρετικά χαλαρή σε τέτοια ζητήματα. Θεωρεί την αγορά ή αποδοχή λαθραίων αρχαίων πλημμέλημα, ακόμη και αν κοστίζουν (όπως το χρυσό στεφάνι) 1,15 εκατ. Δολάρια. Στη χώρα μας ο χαρακτήρας της πράξης (πλημμεληματική ή κακουργηματική) καθορίζεται από την εμπορική αξία των αντικειμένων. Αν αυτή υπερβαίνει τα 150.000 ευρώ, η πράξη θεωρείται κακουργηματική.
Από την άλλη, η χώρα μας θα έπρεπε να είχε εντοπίσει και να είχε ζητήσει το χρυσό στεφάνι αν όχι το 1993, οπότε και το παρουσίασε το Γκετύ, τουλάχιστον μέσα στην τριετία. Μάλιστα, όπως αποκάλυψε πρόσφατα το «Εθνος», τα πειστήρια για την ελληνικότητά του κρύβονταν στα υπόγεια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, χωρίς τόσα χρόνια να έχουμε πάρει χαμπάρι!
Όπως δήλωσε στους Τάιμς της Νέας Υόρκης ο εισαγγελέας Χρίστος Κουμπής, η απόφαση πιθανώς και να ήταν διαφορετική αν το χρυσό στεφάνι δεν είχε επιστραφεί. Η ποινή που θα αντιμετώπιζε σε αυτή την περίπτωση η κ. Τρου θα ήταν μέχρι και 10 χρόνια φυλάκισης. Πάντως, εξακολουθεί να είναι υπόδικος για τα 29 αντικείμενα μικρότερης αρχαιολογικής αξίας από το μακεδονικό στεφάνι, τα οποία είχε στη βίλα της στην Πάρο και δεν τα είχε δηλώσει στο ελληνικό δημόσιο.

Δευτέρα, Νοεμβρίου 26, 2007

Καλύτεροι οι αλυσιδωτοί οργασμοί παρά τα αλυσιδωτά e-mail

Το έλαβα με μέιλ και το βρίσκω ενδιαφέρον:

«Σας παρακαλώ σταματήστε να προωθείτε αλυσιδωτά e-mails στους φίλους σας.
Απλώς σταματήστε, ακόμη κι αν δεν καταλαβαίνετε το γιατί.


Αν παρόλα αυτά, θέλετε να μάθετε περισσότερα για το θέμα, διαβάστε το παρακάτω κείμενο. Σας αφορά άμεσα.

Εντάξει, τώρα που έχω την προσοχή σας, μπορώ να σας εξηγήσω περισσότερα. Σίγουρα έχετε λάβει κατά το παρελθόν e-mails τα οποία περιείχαν κάποια από τις παρακάτω φράσεις:
Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους και η Microsoft θα το ανιχνεύσει και θα σου στείλει 1000 δολάρια στον λογαριασμό σου.
Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους για να έχεις καλή τύχη. Ένας που δεν το έστειλε, πέθανε μετά από 7 ημέρες.
Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους γιατί το παιδάκι μου πάσχει από καρκίνο. Η AOL για κάθε e-mail που στέλνεις εσύ και οι φίλοι σου θα δίνει 5 cents για τη θεραπεία του παιδιού.
Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους για να ενημερωθούν για τον νέο ιό που κατακλύζει το internet.
Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους. Οι πρώτοι 50 που θα το λάβουν, θα κερδίσουν ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια από την ΝΙΚΕ.

Όλοι οι χρήστες που λαμβάνουν τέτοια e-mails (αλυσιδωτά e-mails ή chain mails) έχουν δύο επιλογές. Ή να τα αγνοήσουν ή να κάνουν αυτό που τους ζητάει το μήνυμα. Και επειδή συνήθως αυτό που ζητάει το μήνυμα είναι κάτι τόσο απλό, όσο το να πατήσουν 2 clicks, απλώς το κάνουν. Χωρίς να το σκεφτούν. Χωρίς να σκεφτούν καν το κατά πόσο αυτό που αναφέρει το μήνυμα έχει έστω και την παραμικρή δόση αληθείας. Απλώς το κάνουν. Αγνοώντας όμως όλες τις δυσάρεστες συνέπειες που αυτό επιφέρει.

Ας πούμε λοιπόν μερικές αλήθειες:

Δεν υπάρχει κανένα σύστημα εντοπισμού των e-mails σήμερα παγκοσμίως.
Όταν κάποιο e-mail ισχυρίζεται ότι η Χ εταιρία εντοπίζει τα e-mails που στέλνονται ή προωθούνται στο internet με σκοπό να σας αποδώσει χρήματα, δώρα ή να βοηθήσει για κάποιον κοινωφελή σκοπό, απλώς λέει ψέματα. Μάλιστα λέει τόσο τραγικά ψέματα που, εμείς που ασχολούμαστε με την πληροφορική, κρατάμε κάθε φορά τις κοιλιές μας από τα γέλια – όχι γι' αυτούς που τα γράφουν, αλλά γι' αυτούς που τα πιστεύουν. Εσάς δηλαδή. Μάθετε λοιπόν ότι είναι τεχνικώς αδύνατον (λόγω της φύσης του ίδιου του internet) να εντοπιστεί ο αριθμός αυτών των μηνυμάτων που στέλνει ο ένας στον άλλο. Απλώς δε γίνεται. Όχι από τις εταιρίες, ούτε καν από τις κυβερνήσεις, τον στρατό ή τους εξωγήινους. Δεν γίνεται. Σας κοροϊδεύουν. Ακόμη κι αν ένα τέτοιο σύστημα υπήρχε, ποιος αφελής πιστεύει ότι μια εταιρία θα το κοινοποιούσε τόσο απλά δημοσίως, χωρίς να της επιτεθεί το σύμπαν για παραβίαση προσωπικών δεδομένων; Σκεφθείτε το λίγο.



Κανείς δε σκορπάει τα χρήματά του στο internet .



Αλήθεια, σας πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι θα μπορούσατε να κερδίσετε έστω και 1 cent από τα μηνύματα που προωθείτε στους φίλους σας; Ακόμη κι αν κάποια από αυτά περιέχουν αναφορές ότι ο Μήτσος κέρδισε 1000 ευρώ και η Κούλα που δεν το πίστευε στην αρχή, έλαβε μια επιταγή με 783 ευρώ, αποσκοπούν απλώς στο να γίνουν πιο δελεαστικά και να σας πείσουν να πράξετε κι εσείς το ίδιο. Κανείς δεν έχει λάβει το παραμικρό ποτέ από αυτά τα e-mails και ούτε πρόκειται, σας διαβεβαιώ γι' αυτό.

Ε, τότε ποιος τα οργανώνει όλα αυτά; Πού αποσκοπούν;

Εδώ είναι και το ζουμί της υπόθεσης. Παρατηρήστε λίγο καλύτερα αυτά τα μηνύματα που τυχόν έχουν ξεμείνει στο mailbox σας. Αν τα ανοίξετε, θα δείτε ότι περιέχουν μέσα ένα σωρό διευθύνσεις e-mail. Αυτό συμβαίνει γιατί πολύ απλά όταν προωθείτε ένα μήνυμα, τις περισσότερες φορές οι προηγούμενες διευθύνσεις e-mail «ξεμένουν» είτε μέσα σ' αυτό, είτε στο πεδίο «Προς» του μηνύματος. Σε ένα τυχαίο αντίστοιχο μήνυμα που μου έστειλαν πριν από λίγο, υπάρχουν μέσα πάνω από 1000 πραγματικές διευθύνσεις e-mail ανυποψίαστων ανθρώπων στους οποίους κάποιος «φίλος» έστειλε αυτό το μήνυμα. Αν ένας από αυτούς προωθήσει το μήνυμα, χωρίς να καθαρίσει τις προηγούμενες διευθύνσεις, όλες αυτές (μαζί και η δική μου που δεν έστειλα τίποτα σε κανέναν) θα φτάσουν σε κάποιον άλλον, ο οποίος με τη σειρά του θα τις στείλει σε κάποιον άλλον και πάει λέγοντας. Για να το πούμε με απλά μαθηματικά, αν κάποιος συντάξει ένα e-mail και το στείλει σε 100 ανθρώπους, ένας από τους 100 το στείλει σε άλλους 100 και ένας από αυτούς σε άλλους 100, μέσα στο e-mail αυτό θα έχουν μαζευτεί πολύ εύκολα 300 διευθύνσεις e-mail μόνο με 3 αποστολές. Γεωμετρικά, οι διευθύνσεις αυτές καταλήγουν να είναι άπειρες…

Αυτό είναι και το μυστικό αυτών των μηνυμάτων. Συλλέγουν διευθύνσεις e-mail . Και όχι απλές διευθύνσεις. Πραγματικές διευθύνσεις, πραγματικών ανθρώπων που ανοίγουν το mailbox τους κάθε ημέρα. Αυτό, όσο περίεργο κι αν σας φαίνεται, έχει μεγάλη αξία για κάποιους στο internet και μεταφράζεται σε μετρητά. Μετρητά που δεν φτάνουν ποτέ στην τσέπη σας όμως.

Αυτό που θα φτάσει σε εσάς με αυτή τη διαδικασία, θα είναι περισσότερα spam e-mails . Διαφημιστικά μηνύματα πορνογραφικού περιεχομένου, αγοράς ναρκωτικών, Viagra, μηνύματα που περιέχουν ιούς (που σκοπό έχουν συνήθως να συλλέξουν ΟΛΕΣ τις διευθύνσεις e-mail από τα μηνύματά σας και να τις προωθήσουν πίσω στους spammers) και ένα σωρό άλλα τα οποία θα απορείτε είτε από ποιόν τα λάβατε είτε για το πού βρήκε τη διεύθυνσή σας και σας τα έστειλε. Πολύ απλά η e-mail διεύθυνσή σας που συλλέχθηκε από ένα τέτοιο αλυσιδωτό e-mail στο παρελθόν, πουλήθηκε μαζί με εκατοντάδες άλλες σε κάποια εταιρία που κάνει αυτή τη δουλειά: στέλνει διαφημιστικά e-mails. Όσο ανόητο κι αν σας ακούγεται, όταν τα διαφημιστικά e-mails σήμερα ξεπερνούν τα 83 δισεκατομμύρια ετησίως, ακόμη κι αν ένα πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού εξαπατάται από αυτά, ο τζίρος είναι σημαντικός. Για κάτι που δεν έχει κόστος (όπως τα e-mails) τα κέρδη είναι πραγματικά τεράστια, δε νομίζετε;

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα προωθήσετε ένα παρόμοιο e-mail σκεφθείτε το καλά. Και αν αποφασίσετε παρόλα αυτά να το κάνετε, για τους δικούς σας λόγους, βεβαιωθείτε ότι αφιερώσατε 4 δευτερόλεπτα για να σβήσετε από το σώμα του μηνύματος όλες τις περιττές διευθύνσεις e-mail που περιείχε από τον προηγούμενο αποστολέα.

Τη διαφορά θα τη δείτε στο mailbox σας με τον καιρό.



Ελπίζω να μην σας κούρασα,

Κωνσταντίνος Τζανίδης
IT Manager

Υ.Γ. Παραβαίνοντας την προτροπή του e-mail μου, σας συστήνω να ενημερώσετε τους φίλους σας σχετικά με αυτό προωθώντας το e-mail. Απλώς κάντε το σωστά, σύμφωνα με τις συμβουλές της τελευταίας παραγράφου. Όσοι θέλετε να διαβάσετε περισσότερα σχόλια πάνω σε πραγματικά παραδείγματα σχετικά με το θέμα, επισκευθείτε τις σελίδες http://www.snopes.com/inboxer/nothing/billgate.asp και http://en.wikipedia.org/wiki/Chain_e-mail .

Κυριακή, Νοεμβρίου 25, 2007

Αντε και στα δικά μας!



Εν αρχή ην ο Λόγος. Αν δεν υπήρχε, ο Κόσμος θα ήταν πολύ διαφορετικός. Με τις απεργίες των σεναριογράφων του Χόλιγουντ μια εκκωφαντική σιωπή απλώνεται επάνω σε κινηματογραφικά στούντιο, τηλεοπτικά πλατώ και χώρους γυρισμάτων. Κάποιος σκέφτηκε να βάλει διάσημους καλλιτέχνες να μιλούν χωρίς να ακούγονται, ή να παραμένουν σιωπηλοί, σε μια καμπάνια υποστήριξης των απεργών.
Η καμπάνια προβάλλεται από προχθές αποκλειστικά στο Διαδίκτυο, από όπου και θα φτάνει στο κοινό και ήδη σημειώνει τεράστια επιτυχία. Μετέχουν σπουδαίοι σταρ του Χόλιγουντ όπως ο Σον Πεν, η Σούζαν Σάραντον, ο Χάρβεϊ Καϊτέλ, ο Τιμ Ρόμπινς, ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, Σαρλίζ Θερόν, Ιθαν Χόουκ, Μάθιου Πέρι, η Χόλι Χάντερ και πολλοί άλλοι. Μετέχουν επίσης ολόκληρα καστ κάποιων δημοφιλών τηλεοπτικών εκπομπών όπως της σειράς «Αγγλι Μπέτι» (αντίστοιχο του δικού μας «Μαρία η άσχημη»).
Στην σχετική ηλεκτρονική διεύθυνση το κοινό μπορεί να δει όλη την καμπάνια. Κάθε μέρα θα δίνονται στη δημοσιότητα τρία νέα βίντεο. Σκηνοθέτης είναι ο Τζον Χίκενλουπερ και σεναριογράφος ο Αλαν Σέρεμποφ (ναι, όσο και αν φαίνεται περίεργο, χρειάζεται ένα σενάριο έστω και αν ο θεατής νομίζει ότι βλέπει βωβό κινηματογράφο).

Η ομάδα που κάνει αυτά τα βίντεο έχει συμφωνήσει με τον Γούντι Αλλεν, τη Τζέιν Φόντα, τη Μαρίζα Τομέι και πολλούς ακόμη καλλιτέχνες να μετάσχουν σε ανάλογα γυρίσματα τις επόμενες μέρες που είναι και καθοριστικές καθώς ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στα δύο μέρη. Τα βιντεάκια έχουν διάρκεια από 15 δευτερόλεπτα μέχρι τέσσερα λεπτά και είναι ασπρόμαυρα.
Σε μια προσπάθεια να συγκεντρωθούν χρήματα για όσους δοκιμάζονται οικονομικά από την απεργία, οι Σεναριογράφοι προτείνουν στους υποστηρικτές τους να αγοράζουν μολύβια και να τα στέλνουν σε ένδειξη διαμαρτυρίας στα μεγάλα στούντιο, που είναι οι αντίπαλοί τους. Στα στούντιο που υποχρέωσαν τους απεργούς να κατεβάσουν τα δικά τους μολύβια. Εχουν κατασκευαστεί από ανακυκλωμένο ξύλο και είναι δυνατή η αποστολή τους μέσω των απεργών. Μέχρι στιγμής έχουν πωληθεί 280.000 μολύβια. Περισσότερες πληροφορίες εδώ όπου υπάρχουν όλες οι λεπτομέρειες.



Η απεργία των σεναριογράφων απειλεί ακόμη και το ντιμπέιτ των υποψηφίων του Δημοκρατικού Κόμματος, που θα γίνει στις 10 Δεκεμβρίου από το CBS (Χίλαρι Κλίντον, Μπαράκ Ομπάμα και Τζον Εντουαρντς). Δεν απειλεί όμως το γκαλά της Λιζ Τέιλορ για τα θύματα του έιτζ, καθώς, όπως ανακοίνωσε η σταρ, έχει υπάρξει συμφωνία να γίνει μια εξαίρεση λόγω του σκοπού.
Η διεύθυνση των σεναριογράφων εδώ

Τετάρτη, Νοεμβρίου 21, 2007

Μαύρες γιορτές προβλέπω (όχι με την καλή έννοια)

Εορταστικές… κινητοποιήσεις εξήγγειλε από βήματος του 9ου συνεδρίου των εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού ο Γιάννης Τσακοπιάκος. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων ΥΠΠΟ μίλησε για τα μεγάλα προβλήματα του κλάδου, καταλήγοντας: «ποιος θα φταίει αν τις μέρες των Χριστουγέννων το υπουργείο Πολιτισμού είναι νεκρό;» Κάλεσε τους αρμόδιους να συζητήσουν και να υπάρξει συνεννόηση γιατί αλλιώς, όπως προειδοποίησε, οι γιορτές θα είναι δύσκολες.
Μιλούσε, πάντως, εις ώτα… απόντων, καθώς «για πρώτη φορά πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ δεν παρίσταται σε συνέδριο των εργαζομένων». Η τομεάρχης της ΝΔ στον τομέα του πολιτισμού Νατάσα Ράγιου δεν ήταν και τόσο καλά διαβασμένη. Βασίστηκε, απλώς, στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ με αποτέλεσμα να πει ότι η Ακαδημία Τεχνών έχει ιδρυθεί (ενώ ούτε καν νομοθετήθηκε). Μίλησε για επίδομα 130 ευρώ όταν οι εργαζόμενοι ζητούν αύξησή του σε 150 και για ανάγκη προσλήψεων στο υπουργείο. Αμέσως ακούστηκαν φωνές από κάτω «κάντε το τώρα αμέσως γιατί…» Σχεδόν καθολική ήταν η αντίδραση όταν η βουλευτής της ΝΔ είπε για το ασφαλιστικό: «με πολιτικό κόστος ή χωρίς πολιτικό κόστος κάτι πρέπει να γίνει». Η πλειονότητα των περίπου 1000 παρισταμένων αντέδρασε, φωνάζοντας «ας το λέγατε προεκλογικά».
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέκος Αλαβάνος έθεσε το ρητορικό ερώτημα τι θα ήταν προτιμότερο, να ήταν Γάλλος ο Αισχύλος, Τούρκος ο Σοφοκλής, ή να είχαν καλύτερες συνθήκες οι καλλιτέχνες, οι νέοι, οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ; Απάντησε ότι θα προτιμούσε το δεύτερο.
Ο Τηλέμαχος Χυτήρης εκπροσώπησε το ΠΑΣΟΚ μαζί με τον Μάρκο Μπόλαρη και την Αντζελα Γκερέκου, η οποία ήρθε πρώτη στις προτιμήσεις του κοινού. Αυτό φάνηκε και από το ότι πήρε τα περισσότερα χειροκροτήματα και από το «ααα» που ακούστηκε όταν ανακοινώθηκε ότι παρίσταται. Ο κ. Χυτήρης θύμισε ότι το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως το χρωστάμε στη Μελίνα Μερκούρη, αντίθετα με τη ΝΔ που το πολέμησε. Χαιρέτισε επίσης η εκπρόσωπος του ΚΚΕ Τασία Τσατσούλη. Δεν παρέστη εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ.
Κατά τη διάρκεια της εναρκτήριας συνεδρίας εργαζόμενοι ξεδίπλωσαν πανό που έλεγε «να κλείσει η Περίστυλον» (εταιρεία πολιτιστικών δραστηριοτήτων των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ)«και να περάσει ο πολιτισμός στα χέρια των εργαζομένων».

Τρίτη, Νοεμβρίου 20, 2007

Μεγάλες στιγμές της ελληνικής αρχαιολογίας

Οι πολύ μεγάλες αρχαιολογικές ανακαλύψεις είναι και θέμα τύχης. Σ’ αυτό συμφώνησαν όλοι οι ομιλητές της χθεσινής εκδήλωσης για το βιβλίο των εκδόσεων Καπόν «Μεγάλες στιγμές της ελληνικής αρχαιολογίας». Κι ωστόσο, ο μόχθος που κρύβεται πίσω από αυτό το «τυχαίο» είναι τεράστιος και συνοψίζεται συχνά σε δεκαετίες. Οπως ακριβώς έγινε με τον Μανόλη Ανδρόνικο και τη Βεργίνα. Την τελευταία από τις «μεγάλες στιγμές της ελληνικής αρχαιολογίας».
«Είναι άδειος» είπε ο αείμνηστος καθηγητής όταν κοίταξε μέσα από την τρύπα που με προφύλαξη είχαν ανοίξει στον προθάλαμο του τάφου του Φιλίππου. Από αυτή τη σπαρακτική φράση, περάσαμε, ευτυχώς, στον θρίαμβο. Την στιγμή, παρουσιάζει η Στέλλα Δρούγου η οποία έγραψε το σχετικό κείμενο και τη θύμισε ο επιμελητής της έκθεσης, Πάνος Βαλαβάνης.
Είκοσι μία ανακαλύψεις, 658 φωτογραφίες, σελίδες επί σελίδων, σπαρταριστές περιγραφές. Η Ραχήλ Καπόν συνόψισε τη φιλοσοφία του βιβλίου σε μια πρόταση: παρουσιάζει, είπε, το πώς έφτασαν οι αρχαιολόγοι στις μεγάλες ανακαλύψεις, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, τη χαρά και τη συγκίνησή τους στο τέλος. Και ο λόρδος Ρένφριου, αρχαιολόγος ο ίδιος: «ξεκινά από το 1821 και παρακολουθεί την εξέλιξη και την πρόοδο της ελληνικής αρχαιολογίας.»
Ο σερ Κόλιν Ρένφριου σημείωσε πως στην έκδοση υπάρχει μια, τουλάχιστον, σημαντική παράλειψη, και είναι η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β’ από τους Βέντρις και Τσάντγουικ που απέδειξε πως στην Κνωσό μιλούσαν ελληνικά. Συμπλήρωσε πως υπάρχουν και άλλες, ηθελημένες παραλείψεις, όπως οι ανακαλύψεις από τις λαθραίες ανασκαφές, που, δυστυχώς, γίνονται. Πάντως, για τη Γραμμική Β’ και για άλλες παραλείψεις «μπορεί να υπάρξει συμπλήρωση σε μελλοντική επανέκδοση» είπε ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.
Ο κ. Παντερμαλής είπε πως από το βιβλίο αναδύεται ένα πάρα πολύ δυνατό άρωμα αρχαιολογικής περιπέτειας. Κατά τον ίδιον, «η Ιστορία μόνον αλήθεια δεν είναι. Στρογγυλοποιείται. Την βλέπουμε από απόσταση αν και είναι επιστήμη της ακρότατης ανάλυσης.»
Στο βιβλίο παρουσιάζονται οι ανασκαφές στην Ολυμπία, τους Δελφούς, τη Δήλο, η ανακάλυψη των αρχαϊκών αγαλμάτων στην Ακρόπολη και τον Κεραμεικό, οι ανασκαφές της Αρχαίας Αγοράς (τότε που οι εφημερίδες έγραφαν πως οι Αμερικάνοι ξεσπιτώνουν 10.000 Ελληνες- την ανασκαφή διενεργούσε και διενεργεί η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών) κ.α.
Στο περιθώριο της εκδήλωσης ο Σεραφείμ Φυντανίδης που συντόνιζε τη συζήτηση ζήτησε από τον κ. Παντερμαλή νεώτερα από το μέτωπο της Δ. Αρεοπαγίτου, αναφέροντας πως ο ίδιος συμφωνεί με την κατεδάφιση των κτηρίων. Ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανεγέρσεως Νέου Μουσείου Ακροπόλεως εμφανίστηκε συναινετικός, λέγοντας ότι για όλα υπάρχουν λύσεις και αυτή είναι η τέχνη της ζωής.
Το βιβλίο κυκλοφορεί και στα αγγλικά σε συνεργασία με το Μουσείο Ζαν- Πολ Γκετύ το οποίο εκπροσώπησε ο Μ. Ρίντινγκ.

Πέμπτη, Νοεμβρίου 15, 2007

Λόγια, λόγια, λόγια

Μα επιτέλους ποιος κυβερνά αυτό τον τόπο όπως είχε ρωτήσει και ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής; Οι δύο απογονοί του (ένας από την πλευρά του αδελφού του και άλλος από την πλευρά της αδελφής του) συμφωνούν: Ο Γιώργος Αλογοσκούφης! Αλλιώς, πώς θα ήταν δυνατόν ένας υπουργός που ζητά χρήματα για το υπουργείο του να βάζει μέσον τον πρωθυπουργό για να τα πάρει αλλά να μην είναι βέβαιο αν θα γίνει;
Ο υπουργός δεν είναι άλλος από τον υπουργό Πολιτισμού κ. Μιχάλη Λιάπη (τον ένα ανιψιό) που συναντήθηκε χθες με τον Κ. Καραμανλή (τον άλλο ανιψιό) και συζήτησε μαζί του τα οικονομικά του υπουργείου Πολιτισμού. Η συζήτηση έγινε «σε καλό κλίμα» (πώς να είναι κακό το κλίμα ανάμεσα σε δύο ξαδέλφια που επιπλέον είναι στην ίδια κυβέρνηση;) αλλά χωρίς νούμερα. Δηλαδή, ο κ. Λιάπης δεν είπε στον κ. Καραμανλή πόσα ακριβώς χρωστάει το υπουργείο Πολιτισμού και πόσα χρειάζεται. Του είπε μονάχα ότι αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα.
Στις δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού αναφέρεται το εξής: «Του έθεσα και ένα άλλο μεγάλο θέμα για μας: το θέμα των οικονομικών πόρων. Διότι πολιτισμός χωρίς λεφτά δεν γίνεται. Και ο Πρωθυπουργός, με τη μεγάλη ευαισθησία που έχει για τον πολιτισμό, μου είπε ότι θα είναι πρώτη προτεραιότητα γι΄ αυτόν η ανεύρεση πόρων. Για να ενισχύσουμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια.» Τίποτα το συγκεκριμένο για το πόσα χρειάζονται και πού θα ανευρεθούν.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση ο κ. Λιάπης παραδέχθηκε εμμέσως ότι αν και έχει συναντηθεί επανειλημμένα με τον κ. Αλογοσκούφη, δεν έχει πάρει χρήματα- τουλάχιστον όσα χρήματα χρειάζονται. Αν και, θα πρέπει να σημειωθεί, δεν είναι λίγες οι φορές που το ΥΠΠΟ απευθύνεται στο ΥΠΕΘΟ για να λύσει κάποιο επείγον πρόβλημά του και παίρνει κάποια χρήματα. Σε καμία περίπτωση, όμως, τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν για μια σοβαρή πολιτιστική πολιτική.

Τετάρτη, Νοεμβρίου 14, 2007

Ο νεαρός Φαραώ σε κιτς περιπέτειες

Μπορεί να αποτελέσει γεγονός της χρονιάς, να μη πούμε και της δεκαετίας, και να προσελκύσει και δύο εκατομμύρια επισκέπτες, αλλά η μεγάλη έκθεση για τον Τουταγχαμών στο Ο2 του Λονδίνου δέχεται ήδη τα πυρά της κριτικής των «Τάιμς του Λονδίνου». Με προπωλημένα τριακόσιες χιλιάδες εισιτήρια πριν καν ανοίξει η αυλαία (που ανοίγει σήμερα) και με πανάκριβη είσοδο, τουτέστιν 20 στερλίνες, οι διοργανωτές είναι σίγουρα «υπεράνω» της κριτικής. Το ίδιο και η Αίγυπτος που έχει συμφωνηθεί να πάρει τη μερίδα του λέοντος από τις εισπράξεις.
Η εφημερίδα σημειώνει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως η έκθεση έχει λίγα αντικείμενα (μόλις 130) και από αυτά υπάρχουν αρκετά που δεν προέρχονται από τον τάφο του νεαρού Φαραώ. Μερικοί άλλοι βασιλείς, όπως ο Ακενατόν, «βοηθούν» τον επισκέπτη να μυηθεί στην αρχαία Αίγυπτο, βλέποντας ευρήματα από τους δικούς τους τάφους. Βεβαίως, ο προσφερόμενος χώρος ήταν πολύ μεγάλος. Και τι έγινε για να καλυφθεί αυτό; Αραιώθηκαν τα εκθέματα!
Τη μεγαλύτερη κριτική δέχεται όμως το πωλητήριο της έκθεσης, με προϊόντα που χαρακτηρίζονται «κουρέλια». Το πιο κιτς από αυτά είναι μια βάση για χαρτομάντηλα σε σχήμα σαρκοφάγου, με το μαντηλάκι να βγαίνει… από το ρουθούνι του Τουταγχαμών.
Κάτι αυτά, κάτι η συμμετοχή του Ομάρ Σαρίφ στο βίντεο της εισαγωγής, κάτι η μουσική από την ταινία «Κλεοπάτρα» με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ που ακούγεται στο καφέ της αίθουσας, δεν θέλουν και πολύ οι εφημερίδες να τα «ρίξουν» χοντρά. Το θέμα είναι τι θα κάνει το κοινό. Την προηγούμενη φορά πάντως, σε μια απείρως καλύτερη έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο, το 1972, πήγαν ενάμιση εκατομμύριο επισκέπτες. Τώρα αναμένονται, όπως είπαμε, περισσότεροι από δύο εκατομμύρια. Γιατί; Διότι αν και ο νεαρός Φαραώ ήταν από τους πλέον άσημους βασιλείς, όμως, ο τάφος του ήταν γεμάτος- αλλά γεμάτος- χρυσό και βρέθηκε ασύλητος το 1922 από τον Χάουαρντ Κάρτερ.

Δευτέρα, Νοεμβρίου 12, 2007

Συνέβαιναν και στη μινωική Κρήτη

Πολύ περιορισμένη ποσότητα αγαθών, ικανή για τη συντήρηση των μινωιτών μόλις για το διάστημα μεταξύ δύο παραγωγικών περιόδων, υπήρχε στη μινωική Κρήτη. Ο Κωστής Χρηστάκης, που θα μιλήσει με θέμα «Αποθήκευση και οικονομία στη Νεοανακτορική Κρήτη: οι μαρτυρίες των πίθων» στο πλαίσιο του Μινωικού σεμιναρίου, θα δείξει, με βάση τη μελέτη των πίθων, πως σε εποχές κρίσης «πολλά
νοικοκυριά θα αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα, όπως διαφαίνεται από την απουσία ενδείξεων για την αποθήκευση πλεονάσματος στις περισσότερες οικίες.»
Αυτή ήταν κατά τη γνώμη του η αιτίας κατάρρευσης του Υστερομινωικού ΙΒ πολιτισμού στην Κρήτη. Το γεγονός δηλαδή ότι πολλά νοικοκυριά και περιφερειακές ηγετικές ομάδες «φαίνεται να αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα λίγο πριν την καταστροφή και εγκατάλειψη των οικιών τους». Και κατά βάσιν, «η πολυτελής διαβίωση μιας ισχυρής άρχουσας τάξης σε βάρος ενός εξασθενημένου πληθυσμού».
Η εξειδικευμένη εργασία, οι σχέσεις εξάρτησης απ’ την άρχουσα τάξη και οι εμπορικές δραστηριότητες εξασφάλιζαν ενδεχομένως τα πρόσθετα προς το ζην θα πει ο κ. Χρηστάκης στην ομιλία του, την ερχόμενη Παρασκευή ώρα 6.30μμ στην Αρχαιολογική Εταιρεία (Πανεπιστημίου 22). Μόνο σε πολύ λίγες περιπτώσεις υπάρχουν ενδείξεις για τη συγκέντρωση ενός αξιόλογου αποθέματος που θα εξασφάλιζε μια ικανοποιητική αυτάρκεια.
Τα ανάκτορα, κατά τον ομιλητή, «αποτελούν τους βασικούς φορείς ενός συστήματος που δίνει έμφαση στην συλλογή αγαθών και στην μεταποίησή τους σε προϊόντα κύρους. Σε αντίθεση με τη μέχρι τώρα πεποίθηση, δεν υπάρχει καμιά ένδειξη για μείωση του
αποθηκευτικού δυναμικού των ανακτόρων κατά την νεοανακτορική περίοδο, ούτε για τη μεταφορά των δραστηριοτήτων αποθήκευσης σε δευτερεύοντα κέντρα, τις ονομαζόμενες ‘βίλες’.»
Οι άρχουσες τάξεις της Υστερομινωϊκής ΙΒ περιόδου υιοθέτησαν επομένως στρατηγικές βελτιστοποίησης της παραγωγής για την εξασφάλιση του σταθερού ανεφοδιασμό τους με αγροτικά πλεονάσματα και πρώτες ύλες, προκειμένου για τη συντήρηση τους, την ενίσχυση του εμπορίου, την παραγωγή πολυτελών τέχνεργων, την οργάνωση μεγάλης κλίμακας εορτών- τελετουργιών και την εκτέλεση δαπανηρών
οικοδομικών προγραμμάτων.
Η εντατική διακίνηση αγαθών προς όφελος της κορυφής της πυραμίδας «ίσως να οδήγησε με την πάροδο του χρόνου σε κοινωνικές εντάσεις και συγκρούσεις. Σε ορισμένες περιοχές του νησιού η πίεση ίσως να υπήρξε ακόμη μεγαλύτερη εξαιτίας σεισμικών καταστροφών κατά τη διάρκεια της Υστερομινωϊκής ΙΒ.»

Σάββατο, Νοεμβρίου 10, 2007

«Αποψίλωσαν» τον Πάγκαλο

Οποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα τον τρώνε οι κότες, ως γνωστόν. Ο Θόδωρος Πάγκαλος ανακατεύτηκε με τη Νέα Δημοκρατία και...
Μάλιστα, σωστά διαβάσατε. Με τη Νέα Δημοκρατία. Οχι βεβαίως σε πολιτικό επίπεδο. Πήγε στο Μουσείο Μπενάκη να παρουσιάσει το πόνημα του Γιώργου Βουλγαράκη περί πολιτισμού με τίτλο «Πολιτισμού άποψη». Είπε, μάλιστα, ότι θεωρεί μεγάλη τιμή του που τον κάλεσαν. Και μετά, είπε κι άλλα. Είπε, επί παραδείγματι, ότι το υπουργείο Πολιτισμού το δημιούργησε ο Μεταξάς (ενώ δημιουργήθηκε επί απριλιανής χούντας, μπέρεψε τους δικτάτορες). Είπε ότι οι δημοσιογράφοι είναι ανεύθυνοι έτσι που χειρίζονται το σκοπιανό. Είπε ότι οι μετέπειτα υπουργοί εγκαινιάζουν τα έργα των προκατόχων τους και ρώτησε τον παρόντα Μιχάλη Λιάπη αν θα τον θυμηθεί στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Το οποίο είπε ότι εκείνος αποφάσισε να το χωροθετήσει στου Μακρυγιάννη, ενώ στην πραγματικότητα αυτό το έκανε η Ελισάβετ Παπαζώη.
Τέλος πάντων, μετά μίλησε και περί υπουργών που δεν πρέπει να ασχολούνται όπως προκάτοχος του κ. Βουλγαράκη (λέγε με Πέτρο Τατούλη δηλαδή) αν αυτό είναι καλό έργο τέχνης και εκείνο όχι. Και δεν πρέπει, είπε, να προσπαθούν να υπάρχει ομοιομορφία, ούτε να τα καταλαβαίνει ο λαός όλα, διότι να τι έγινε στη Σοβιετική Ενωση μόλις επιβλήθηκε η ομοιομορφία στον πολιτισμό, και να τι έγινε στην Κίνα με την πολιτιστική επανάσταση.
Τα είπε αυτά, αλλά την επομένη στην απομαγνητοφώνηση που διακινήθηκε από το γραφείο Βουλγαράκη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, δεν υπήρχαν. Μόνο τα του Τατ. Τα υπόλοιπα κανονικά. Εβγαινε μάλιστα ο Παντερμαλής που μίλησε αμέσως μετά ελαφρώς ηλίθιος, γιατί έλεγε εγώ συμφωνώ με αυτό, ενώ στην τελευταία φράση που είχαν αφήσει στον Πάγκαλο δεν υπήρχε τίποτα με το οποίο να μπορεί ένας λογικός άνθρωπος να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει.
Ε, υπάρχει και η άλλη παροιμία που λέει ο λύκος κι αν εγέρασε κι άλλαξε το μαλλί του, ουδέ την γνώσιν άλλαξε ουδέ την κεφαλή του. Αλλάζει η Νέα Δημοκρατία; Θα κόψει ό,τι δεν τη συμφέρει έστω και αν είναι ανώδυνο ή δεν θα το κόψει; Αλλά εσύ χριστιανέ μου τι θέλεις και κάνεις τέτοιες εμφανίσεις; Ελα μου ντε!

Τετάρτη, Νοεμβρίου 07, 2007

Κρίση, με πιάνει κρίση

Εξακόσιοι ηλιακοί θερμοσίφωνες τοποθετημένοι σε μήκος ενάμιση χιλιομέτρου θα ενοχλούσαν οποιονδήποτε. Αν μάλιστα βρίσκονταν στο πεδίο της μάχης των Πλαταιών, θα ήταν πέρα και έξω από κάθε συζήτηση η τοποθέτησή τους. Κι όμως, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο φαίνεται πως μπορεί ακόμη και αυτό να το επιτρέψει.
Στην πραγματικότητα δεν θα πρόκειται για ηλιακούς θερμοσίφωνες, αλλά για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, που πολύ μοιάζει ωστόσο με την εγκατάσταση των ηλιακών θερμοσιφώνων, οπως είπαν οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι στο ΚΑΣ. Τα υπόλοιπα στοιχεία είναι ακριβή: τα 600 σώματα θα τοποθετηθούν, δηλαδή κατά παράταξη σε μήκος περίπου 1,5 χιλιομ. Θα έχουν ύψος λίγο μεγαλύτερο από ένα μέτρο και πλάτος 80 εκατοστά.
Παρά την αντίθεση της αρμόδιας Γ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Αθηνών, επειδή τα προτεινόμενα για την εγκατάσταση οικόπεδα είναι μέσα στον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο όπου έλαβε χώραν η μάχη των Πλαταιών και μάλιστα μέσα στη Ζώνη Α’ απολύτου προστασίας, το ΚΑΣ συζήτησε από την αρχή την εκδοχή της αυτοψίας.
Γιατί; Επειδή, δυστυχώς, «η εγκατάσταση είναι αναστρέψιμη και το κράτος προωθεί τα φωτοβολταϊκά ως εναλλακτική πηγή ενέργειας». Τι θα κερδίσει το κράτος πληγώνοντας τον σπουδαίο αυτό αρχαιολογικό χώρο όπου έγινε η τελευταία και άκρως καθοριστική μάχη των μηδικών πολέμων το 479 π.Χ; Μόλις το ρεύμα που θα χρειαζόταν για 200 θερμοσίφωνες τη μέρα! Ακόμη και η φύτευση περιμετρικά τριών στρεμμάτων με πικροδάφνες, ώστε να μη φαίνεται η εγκατάσταση, θα αλλοιώσει το τοπίο.
Αν δοθεί η άδεια- και δυστυχώς διαφαίνεται ότι κάτι τέτοιο δεν είναι απίθανο να συμβεί- η εγκατάσταση θα λειτουργεί για είκοσι χρόνια. Η Γ’ ΕΠΚΑ ήταν απολύτως αρνητική, σημειώνοντας ότι το πεδίο της μάχης έχει κηρυχθεί ζώνη Α’ ώστε «να προστατεύεται από βιομηχανικές ή βοτεχνικές και γεωργικές εγκαταστάσεις» και να διατηρηθεί και να προστατευθεί το ίδιο το τοπίο. Θεωρεί δε ότι θα υπάρξει «βλάβη, λόγω της εγγύτητας και της οπτικής επαφής».

Υ.Γ. Μη ξεχνάμε ότι το κωπηλατοδρόμιο του Μαραθώνα είναι ένας βούρκος τώρα, μόλις τρία χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Φαντασθείτε τι θα γίνει όταν τα φωτοβολταϊκά θα εγκαταλειφθούν στην τύχη τους... Κι ας λέει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ότι θα απομακρυνθούν. Εφαρμόστηκε ποτέ ανάλογη μελέτη στην Ελλάδα; Ορίστε, δεν απαντάει... Αρα;


myspace graphics

myspace graphics